Co warto wiedzieć przed organizacją loterii promocyjnej?

Co warto wiedzieć przed organizacją loterii promocyjnej?

Loteria to popularna forma zabawy, która może być skutecznym narzędziem promocji, szczególnie w dobie mediów społecznościowych. Dzięki platformom takim jak Facebook, Instagram czy Tik Tok, organizatorzy mają możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców i zaangażowania ich w interaktywny sposób. Jednak organizacja loterii, również w Internecie, wymaga spełnienia określonych wymogów prawnych, co czyni to przedsięwzięcie bardziej złożonym niż mogłoby się wydawać.

Czym jest loteria?

Zgodnie z polskim prawem, loterie są regulowane przez Ustawę z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Według tej ustawy, loteria to gra losowa, w której uczestnicy, po wniesieniu opłaty (lub spełnieniu określonego warunku), biorą udział w losowaniu nagród. Kluczowym elementem loterii jest element losowości, gdzie wygrana nagrody zależy wyłącznie od przypadku.

Ustawa definiuje różne rodzaje loterii, jednak w niniejszym opracowaniu skoncentrujemy się na omówieniu loterii promocyjnej.

Czym jest konkurs i jaka jest różnica między loterią a konkursem?

Konkurs to rodzaj przyrzeczenia publicznego, w którym organizator zobowiązuje się do przyznania nagrody osobie, która spełni określone w regulaminie warunki. Zgodnie z artykułami 919-921 Kodeksu cywilnego, uczestnicy konkursu ubiegają się o nagrodę za najlepszą czynność lub najlepszy rezultat (np. dzieło, odpowiedź, praca twórcza) spełniający kryteria ustalone przez organizatora. W konkursie wygrana nie zależy od losowości, lecz od umiejętności, kreatywności lub spełnienia innych wskazanych wymagań.

Każdy konkurs musi posiadać regulamin, który określa szczegółowe zasady uczestnictwa, kryteria oceny zgłoszeń, termin składania prac, a także zasady przyznawania nagród. Regulamin stanowi podstawę prawną organizowania konkursu i zapewnia uczestnikom jasne informacje na temat warunków udziału oraz organizatora.

Wymogi formalne związane z prowadzeniem loterii promocyjnej

Podstawowym wymogiem w przypadku organizowania loterii promocyjnej jest uzyskanie zezwolenia od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej – na 2 miesiące przed planowanym rozpoczęciem loterii. O zezwolenie można ubiegać się jako osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka bez osobowości prawnej. Składając wniosek trzeba udokumentować, że;

  • źródła pochodzenia twojego kapitału są legalne;
  • nie zalega się z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa; należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Ponadto, musisz sporządzić regulamin loterii, przedłożyć dokument gwarancji bankowej oraz uiścić opłatę za udzielenie zezwolenia, która wynosi 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej. Przykładowo, w 2024 r. kwota bazowa wynosi 7364,30 zł.

Dopiero po spełnieniu tych wszystkich wymagań Dyrektor Izby Administracji Skarbowej wydaje zezwolenie wraz z zatwierdzonym regulaminem loterii.

Przed rozpoczęciem organizacji loterii lub konkursu warto dokładnie zapoznać się z obowiązującymi przepisami lub skorzystać z pomocy doradcy podatkowego, aby upewnić się, że wszystkie działania będą również w pełni zgodne z prawem podatkowym.

Nasi klienci mogą liczyć na:

Miłą obsługę
Miłą obsługę
Gwarantujemy miłą obsługę Klienta oraz w pełni fachowe doradztwo
Dogodne terminy
Dogodne terminy
Nasze zadanie wykonujemy w wyznaczonym terminie. Możliwie jak najszybciej
Doświadczenie
Doświadczenie
Posiadamy wykwalifikowaną kadrę specjalistów w zakresie księgowości i kadr
Rzetelność
Rzetelność
Do każdego Klienta podchodzimy indywidualnie, sprostamy jego potrzebom